căutare personalizată

Wednesday 12 August 2009

BOOK REVIEW
"Stapanul de la Capul Leului" de William Dean Howells "The Landlord at Lion's Head" 1908

"De unde stii ca un om cu o vointa puternica nu e un om de fapt slab, ceea ce numim vointa puternica nu e oare un fel de zgarda pe care nu o poti desface?"

Autorul se naste la 1 martie 1837 oraselul Martins Ferry din statul Ohio, SUA si moare 83 de ani mai tarziu la 11 mai 1920. El va purta numele mamei sale, Howells. A fost al doilea din 8 copii. Tatal sau era editor de ziar si tipograf ce trebuia sa se mute frecvent prin tot statul Ohio. La o varsta mica incepe sa il ajute pe tatal sau in tipografie. Fara sa ii spuna, tatal ii va publica o poezie in prestijiosul ziar "Ohio State Jurnal". La 19 ani va fi ales functionar in Camera Inferioara din parlamentul din statul Ohio. In jurul varstei de 20 de ani incepe sa colaboreze cu ziarul "Ohio State Jurnal" unde publica poezii, povestioare scurte si chiar traduceri din franceza, spaniola si germana. Cativa ani mai tarziu ii va intalni in Boston pe scriitorii acelor vremuri James Thomas Fields, James Russell Lowell, Oliver Wendell Holmes si altii.
Se pare ca pentru o biografie excelenta a lui Abraham Lincoln a castigat, dupa alegerile din 1860, un post de consultat la Venetia. La 25 de ani, in ajun de Craciun, se casatoreste cu Elinor Mead la ambasada americana din Paris. Printre copii lor se numara si arhitectul celebru John Mead Howells.
La intoarcerea in SUA el va scrie la diverse reviste printre care si "Atlantic Monthly" si "Harpers's Magazine". La prima va deveni editor principal pentru 15 ani. La varsta de 32 de ani il va intalni pe celebrul scriitor american Mark Twain cu care va lega o prietenie de lunga durata. Si mai important pentru stilul sau literar - inclinarea spre realism - a fost relatia sa cu jurnalistul Jonathan Baxter Harrison care va scrie si el la lunarul "Atlantic Monthly" despre viata americanilor de rand.
In 1872, la 45 de ani, va scrie primul roman "Calatoria lor de nunta", dar reputatia lui de scriitor va debuta cu romanul realist " Un exemplu modern" publicat 10 ani mai tarziu, unde este descris cursul unei casatorii. In 1885 publica "Ascendenta lui Silas Lapham" cel mai cunoscut roman al sau, descriind ascendenta dar si caderea unui atreprenor american din industria vopselurilor. Viziunile sale sociale se pot regasi in roamnele "Annie Kilburn"(1888) si "Norocul unei noi averi"( 1890). Poemele sale au fost stranse intr-un volum publicate in 1873 si 1886, iar un altul sub titlul "Opriri ale miscarii de condei" aparut in 1895.
A fost fondatorul scolii americane de realism ce deriva, prin rusi si Balzac si care nu se aseamana prea mult cu orice alta forma de fictiune. Cu toate ca a influtentat cativa scriitori tineri in care a vazut un talent proaspat, cu greu putem spune ca a avut cea mai mare influenta in fictiunea americana in ultimul sfert din secolul al XIX-lea.
In 1904 a fost unul din cei 7 scriitori alesi ca membrii in Academia Americana de Arte si Litere unde a devenit si presedinte.
La 8 ani de la moartea sa, fiica sa ii va publica corespondenta ca o biografie a anilor sai literari.
Howells a scris piese de teatru, critica si esee despre figurile literare contemporane ca Henrik Ibsen, Emile Zola, Giovanni Verga, Benito Perez Galdos si in special Lev Tolstoi cee ce le va stabiliza acestora reputatia in Statele Unite. A fost si critic literar al scriitorilor americani, cum ar fi Emily Dickinson si altii. In aceasta pozitie se poate sa fi avut cea mai mare influenta.