căutare personalizată

Wednesday 21 October 2009


AUSTRIA
Catunele si vaile alpine ale regiunii Vorarlberg, cea mai vestica provincie a Austiei, rar atrage atentia chiar si a austriecilor. Si acum regiunea este sursa unei idei pentru imprumutul ieftin care s-a raspandit nu doar in Austria ci si la tarile vecine, si acum complica eforturile Uniunii Europene si ale Fondului Monetar International in a salva economia Lituaniei.
Totul a inceput inofesiv la sfarsitul anilor 1980. Cei mai multi rezidenti ai regiunii lucrau in Elvetia si castigau evident franci elvetieini. Si a devenit evident ca imprumuturile sa le faca in aceeasi moneda, mai ales ca rata monedei elevetiene era mai slaba decat silingul austriac. Odata inteles sistemul s-a raspnandit imediat si pana la sfarsitul anului 2007 o treime din populatie se imprumuta intr-o moneda mai slaba. Din moment ce acest nou sistem se raspandea cu repeziciune, bancile austriece si cele vestice s-au mutat mai in centrul si estul Europei. In 2008, FMI a inregistrat in Polonia o rata de 12% dintre cei cu credite ipotecare cu imprumut in moneda elvetiana. In Estonia imprumuturile in moneda straina erau in proportie de 80%, iar in Ungaria de 85% in franci elvetieni.
Acest tip de imprumut a intarziat o bomba care inca ameninta piete emergente si bancherii lor. Cea mai expusa dintre toate statele pare a fi Lituania cu mai mult de 80% din imprumuturi in moneda straina, mai ales euro. Asta nu pare a fi un mare pericol atat timp cat Lituania isi tine moneda nu departe de euro. Dar cu o economie ce se afunda intr-un adanc regres si dependenta de banii externi exista indoieli ca Lituania va putea mentine balanta cu euro. Devalorizarea ar putea ajuta exporturile, dar va ingreuna platitori de rate in moneda straina.
O lege a fost trecuta prin parlament la inceputul lunii care va ajuta platitorii de rate prin reevaluarea casei cumparate si stabilirea unei noi impartiri a ratelor conform pietei imobiliare actuale. O miscare care va face devalorizarea mai usoara, dar va aduce mari pierderi bancilor ca Swedbank si SEB, ambele din Elvetia.
Comsumatorii si creditorii din alte tari sunt si ei in risc. In Ungaria cei care s-au imprumutat in ianuarie 2007 s-ar putea sa platesca mai mult cu 70% din cauza deprecierii forintului. Capacul peste explozia care ar fi trebuit sa urmeze a fost tinut de interventiile Bancii Centrale Elvetiene care nu si-a lasat moneda sa se aprecieze foarte mult si care, mai mult, impreuna cu Banca Centrala Europeana, a oferit imprumuturi la un nivel acceptabil bancilor cu probleme. Aceste aranjamente au fost reinnoite luna trecuta.
Sunt si alte posibilitati de a mai indulci un imprumut intr-o moneda straina. In 2003, Regulatorul financiar al Austriei a scris reguli care protejeaza consumatorul de miscarile masive ale monedei( spre exemplu, imprumutul se schimba in moneda nationala in momentul in care diferenta dintre cele doua, moneda in care s-a facut imprumutul si cea nationala trecea peste un anumit prag). In comparatie, in Polonia unde creditele ipotecare sunt in majoritate tot in moneda straina, franci elevetiei, dar care este strans legata economic de Elvetia, platitorii nu au dat in cel mai rau caz decat cu 20% mai mult. Si banca centrala a Ungariei a propus limite stricte in privinta imprumuturilor in moneda straina.
Chiar si asa unele banci vor sa elimine pericolul acestor imprumuturi decat sa faca limite pentru acestea. Luna trecuta, Joaquim Almunia, Comisarul UE pentru Afaceri Economice, a prezentat imprumutul in moneda straina ca fiind riscul major spre care trebuie sa se uite noul Consiliu al Sistemului de risc in Europa.

Sunday 18 October 2009


INDONEZIA - Coruptie
In cei 6 ani de existenta, Comisia pentru Eradicarea Coruptiei, cunoscuta sub numele de KPK, si-a castigat aplauze internationale pentru rezultatele sale, imbunatatind totodata si imaginea fostului regim dictatorial. A urmarit diversi functionari publici unii chiar cu rang inalt. Dar asaltata de politie si parlament KPK pare ca plateste acum pretul succesului.
Parlamentul, privit ca cea mai corupta institutie din Indonezia, a trecut luna trecuta o lege care slabeste puterile Comisie. Planuiesc sa mai infraneze KPK printr-o serie de schimbari. Cum ar fi, ridicarea dreptului de a ancheta suspecti, marirea numarului de curti anti-coruptie de la una singura in Jakarta la cate una in cele 33 de provincii si permiterea Curtii Supreme sa vina cu un complot de judecata. Sustinatorii Comisiei cred ca implementarea acestor propunerii va lasa KPK fara putere. Presedintele, Susilo Bambang Yudhoyono, care a facut din lupta anti-coruptie unul din punctele principale ale platformei sale politice, a intervenit in ultimul moment, dar nu a reusit decat sa pastreze dreptul de a ancheta suspecti si a inregistra convorbiri. Reformistilor le este inca teama de noul complot de judecata care va fi mai putin impartial din cauza lipsei unor buni judecatori si a rezultatelor cam pestrite ale Curtii Supreme.
Un alt asalt asupra KPK vine din partea politiei. La inceputul acestui an, Comisia a inregistrat o convorbire intre un detectiv-sef local si un om de afaceri care era sub investigatie. Ba mai mult, dupa ce omul de afaceri a devenit oficial un fugitiv, ei s-au intalnit in Singapore. De atunci politia a inceput sa ancheteze 4 din deputati ce fac parte din Comisie si au fost acuzati de curand de abuz de putere si luare de mita. Acuzatia de luare de mita pare cel putin ciudata deoarece cand unul dintre deputati are acuzat ca lua mita in Jakarta, el era in Peru. Ca lucrurile sa fie si mai grele pentru KPK, unul dintre directorii Comisiei, Antasari Azhar, de saptamana asta are un proces in care este acuzat ca a condus uciderea prin impuscare a unui om de afaceri din motive personale,["Crima in Indonezia!" ]. Mai mult politia a anuntat ca si-au bazat investigatiile asupra celor 4 deputati ai Comisiei pe baza informatiilor date de Antasari cat a fost in arest. Una dintre probele politiei impotriva directorului KPK a probat greselile facute de el. Chiar s-a comparat KPK cu o soparla care incearca sa ia pilea unul crocodil, care e bineinteles polita.
Dar KPK are si suporteri, 7 agentii proeminente in Indonezia, printre care si Comisia Dreptului Omului, cu toti au anuntat suport lor public. Toti ochii sunt acum asupra presedintelui. A respins categoric ridicarea functiei directorui KPK motivand ca el nu intra la mijloc in disputele dintre agentii. Insa in aceasta saptamana a numit inlocuitori temporari pentru director si doi dintre deputati cu toate ca legea nu este clara in ce priveste cine sa faca asta. Inlocuirile nu fac decat sa ii mai dea presedintelui ceva timp. Dar pana ce politia nu vine cu ceva solid impotriva oficialilor KPK si pana ce suspectii nu vin la randul lor cu explicatii credibile asupra contactelor politiei cu omul de afaceri fugitiv, suspiciunile de nedreptate care planeaza asupra KPK vor mai dura.