căutare personalizată

Thursday 18 June 2009

BOOK REVIEW
"In America" de Susan Sontag, 1999

O subtila explorare a lumii teatrului si a vietii emigrantilor europeni in America secolului XIX. O carte despre viata, despre vointa si dorinta unei femeie care nu inceteaza niciodata sa lupte. O calatorie prin elegante saloane din Cracovia, prin impresionante peisaje din sudul Californiei si printre figurile pestrite ale imigrantilor care puneau bazele visului american. Romanul incepe asa cum se si sfarseste, adica nu are nici unul nici altul, este doar surprinderea unui moment din viata unor oameni. Stilul de compunere este nou, interesant, atrage ca element de diversitate pentru ca epicul nu e un element care agata. Este compus din capitole fiecare total diferit, jurnal, scrisori, dialog relatat numai din perspectiva unuia. Pe deasupra tuturor sta stilul introvertit de introspectie specific stilului secolului XVIII rus. Acest gen de roman de fictiune incercand sa arate experienta europeana in gasirea unui nou inceput, nu este noua, ea fiind relatata si de altii marii scriitori americani; indea de a renunta la tot, de a te reinventa pe tine insuti renuntand la trecut.
In 1876, in culmea succesului profesional, actrita poloneza Maryna Zalezowska intoarce spatele tarii natale pentru a se devota unui public nou si unei vieti noi in America. Era atat de poloneza in arta sa incat era considerata o comoara nationala. La un moment dat in viata ei a crezut ca nu poate trai fara confort si lux, apoi a crezut ca nu ar putea trai fara prieteni, mai tarziu a crezut ca nu poate trai fara sa faca ceva.
Prin talentul sau natural, a convins un grup de prienteni intelectuali sa plece in America sa traiasca intr-un mod absolut comun. Dorinta foarte punternica de a pleca poate fi explicata prin teama ei de a imbatrani, de a primi doar roluri de menajera batrana or lipsa de provocari noi odata ce ai ajuns in varf. Odata ajunsi acolo din lipsa de bani se decide sa incerce lumea teatrului si in America, lucru pe care nu l-a voit, dar pe care l-a intuit aducand cu ea atatea costume. Devine imediat faimoasa datorita accentului ei est-european pe care defapt il credea un defect. Autoarea ne poarta in romanul sau prin viata unei dive a secolului XIX: saloanele din Cracovia, vacante la tara intr-un mediu rupestru, calatoria pe transatlantic, viata in New York si viata din Sud. O putem vedea pe ea si prin ochii sotului sau, Bogdan, prin ochii scriitorului fara speranta indragostit de ea, Ryzard( Richard), dar cel mai mult aflam despre ea prin felul cum intelege ea sa-si joace rolurile. "Nu iti fie teama sa te intorci cu spatele la public, fata ar putea sa le spuna prea mult, audienta poate sa citesca doar ce are nevoie, nu mai mult, din spatele tau!"
De fapt romanul nu este in totalitate fictiune, el are la baza viata actritei poloneze Helena Modrzejewska, dar prin faptul ca tehnica scriierii este atat de captivanta, atentia nu poate sa fie indreptata catre faptul ca a existat intr-adevar o persoana cu o asemenea viata. Una este sa spui o poveste depre dorinta unei femei pentru tranformare, cu totul alta este potretizezi adoratia si protectia prietenilor, familiei si fanilor.