căutare personalizată

Monday 20 April 2009

BOOK REVIEW - "Oamenii marii" vol.I, II de Victor Hugo.
" Les travailleurs de la mer" 1930
Romanul incepe prin descrierea Arhipelagului Manecii de la istorie, clima, geografie, religie, obiceiuri. "Intodeauna cu cei doi pe cele zece" proverb din partea locului, adica cu cei doi ochii pe cele zece degete, sfat de stapan carpanos, vechea neincredere care da pe fata vechea lenevie, acestea sunt stravechile lancezeli gotice, rezultat al iobagiei, dupa cum nepasarea creola e un rezultat al sclaviei; vicii ale tuturor popoarelor care in contact cu progresul au diparut de pretutindeni.
"Totul tinde sa ingradesca pe om, dar nimic nu-l poate opri. Limitelor el le raspunde prin salturi. Imposibilul e o frontiera care bate vesnic in retragere in fata lui. Globule nu te impotrivi stradaniilor furnicii tale"
Lumea secolului XIX se invarte in jurul religiei, a prezentei( descrierea numeroaselor culte intr-un asa mic spatiu) si a lipsei ei( viata vrajitoarelor). Viata de zi cu zi a localnicilor le era ghidata de superstitii, tot ceea ce era altfel era vrajitoresc.
"In momentul in care devii bogat iti dai sema ca esti paralizat."
Victor Hugo face aici mai degraba un documentar, poate un reportaj, in nici un caz nu este un roman. Este evident indragostit de mare si de ambarcatiuni pe care le descrie in cel mai mic amanunt. Si ca orice naratiune care se respecta trebuie sa fie si o frumoasa domnisoara ale carei calitati, fizice si sufletesti, erau duse la maxim - specific insa perioadei romatismului. Caracteristica principala a acestor volume este descrierea pana la cel mai mic amannunt fie ca e vorba de un peisaj, o ambarcatiune, un om. Un alt aspect al romantismului era descrierea calitatilor pozitive, extrem pozitive: cinstea, forta fizica si psihica( increderea).
"Nu exista fiara care sa-si sfasie prada cu mai multa salbaticie ca marea. Apa marii e toata numai gheare. Vantul musca, valurile sfasie, talazul e o gura cu colti ascutiti. Ea sfasie si striveste in acelasi timp. Lovitura oceanului e aceea ca a unei labe de leu. "
"Sa te servesti de obstacolul care-ti sta in cale, asta inseamna un pas important spre izbanda!"